Dr. DAC nano to zewnętrzna kompaktowa karta dźwiękowa, z połączonym wyjściem analogowym i cyfrowym. To, co odróżnia nowe nano od podobnych zewnętrznych kart dźwiękowych, to obsługa 96kHz i 24bit, zarówno dla ścieżki cyfrowej jak i analogowej, a także bardzo skromne rozmiary.

Widok zewnętrzny urządzenia ESI/Audiotrak Dr. DAC nano

Widok z przodu urządzenia ESI/Audiotrak Dr. DAC nano

Z przodu znajduje się wyjście słuchawkowe jack 3,5 mm. Kabel optyczny można podłączyć za pomocą specjalnego adaptera.

Widok z tyłu urządzenia ESI/Audiotrak Dr. DAC nano

Na tylnej ściance znajduje się tylko złącze USB.

ESI/Audiotrak Dr. DAC nano, ESI/Audiotrak Dr. DAC prime, Beyerdynamic DT 770 PRO

Na zdjęciu widać jak miniaturowe jest to urządzenie.

Akcesoria

ESI/Audiotrak Dr. DAC nano pakiet

Oprócz samego Dr. DAC nano, w pudełku znajduje się kabel USB oraz ulotka z instrukcją obsługi.

W zestawie znajduje się kabel USB ESI/Audiotrak Dr. DAC nano.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje kabel USB z dwoma pierścieniami ferrytowymi. Zazwyczaj w najlepszym wypadku można znaleźć tylko jeden pierścień. Dzięki temu kablowi nie musisz się martwić o stabilność nawet przy słabych portach USB.

Zastosowane komponenty i technologia

Sterownik Tenor TE7022L

Komunikacja z USB odbywa się poprzez kontroler Tenor TE7022L. To samo jest stosowane w .

Karta katalogowa Tenor TE7022L:

  • Kontroler strumieniowego przesyłania dźwięku USB o wysokiej prędkości (12MHz)
  • Pełne wsparcie dla USB 2.0 i USB Audio Class 1.0
  • Rozdzielczość do 24bit i częstotliwość próbkowania do 96kHz
  • Obsługa S/PDIF TX i RX, AES/EBU

PCM1796 (po prawej) i LME49860NA

Przetwornik jest używany jako DAC .

Specyfikacja karty katalogowej AK4421:

  • CGI+szum: -90 dB (0,003 %)
  • Rozrzut dynamiczny, sygnał/szum: 103 dB

Dr. DAC nano wewnętrznie składa się z jednej płytki.

Wygoda użytkowania

Dr. DAC nano nie wymaga żadnych specjalnych sterowników, instaluje się automatycznie. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie. W systemie urządzenie nosi nazwę "Dr. DAC nano", co jest jasne i zrozumiałe, w przeciwieństwie do różnych innych DAC-ów USB o bezimiennej nazwie "USB audio DAC". Domyślnym ustawieniem po instalacji jest 50% głośności (-29dB).

Obsługa sterownika Diagnostyka RMAA

Urządzenie: Dr. DAC nano (usbaudio.sys)

Urządzenie ma za mało buforów sprzętowych 2D Urządzenie ma za mało buforów sprzętowych 3D EAX 1.0: N/A EAX 2.0: N/A EAX 3.0: N/A EAX 4.0: N/A EAX 5.0: N/A

Rates: dwMinSecondarySampleRate 100 dwMaxSecondarySampleRate 200000

Statystyki wolnych buforów: dwFreeHw3DAllBuffers 0 dwFreeHw3DStaticBuffers 0 dwFreeHw3DStreamingBuffers 0 dwFreeHwMixingAllBuffers 0 dwFreeHwMixingStaticBuffers 0 dwFreeHwMixingStreamingBuffers 0

Statystyki maksymalnych buforów: dwMaxHwMixingAllBuffers 0 dwMaxHwMixingStaticBuffers 0 dwMaxHwMixingStreamingBuffers 0 dwMaxHw3DAllBuffers 0 dwMaxHw3DStaticBuffers 0 dwMaxHw3DStreamingBuffers 0

Misc stats: dwFreeHwMemBytes 0 dwTotalHwMemBytes 0 dwMaxContigFreeHwMemBytes 0 dwUnlockTransferRateHwBuffers 0 dwPlayCpuOverheadSwBuffers 0

Brak wsparcia dla gier. To mało prawdopodobne, że w grach nie ma dźwięku. Zasadniczo, wsparcie dla dźwięku oznacza użycie własnych algorytmów przetwarzania dźwięku, pod warunkiem, że gra daje taką możliwość. Entuzjaści gier komputerowych powinni w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na wewnętrzne karty dźwiękowe PCI/PCI-e.

Do zadań profesjonalnych urządzenie nie posiada obsługi ASIO, przez co odtwarzanie i nagrywanie dźwięku jest bardziej opóźnione. Jest to ważne tylko w przypadku grania na żywych instrumentach. Podczas pracy w Ableton Live pod interfejsem MME nie było żadnych problemów.

Pomiary obiektywne ESI/Audiotrak Dr.DAC nano >> E-MU 1616m PCI

Do pomiarów ESI/Audiotrak Dr.DAC nano wykorzystano profesjonalny interfejs E-MU 1616m PCI, który charakteryzuje się wysokimi parametrami technicznymi. Zakres dynamiki, sygnał/szum w pętli natywnej wynosi 118 dB.

ESI/Audiotrak Dr. DAC nano - E-MU 1616m PCI Pasmo przenoszenia - 96kHz / 24 bitPomiędzy 20Hz a 20kHz, dB -1.80, +2.05Pomiędzy 40Hz a 15kHz, dB -1.41, +2.05

W AFC urządzenia widać lekkie podbicie niskich częstotliwości, nawet do 3 dB. Formalnie, dla urządzenia pracującego dalej z urządzeniami stacjonarnymi, często jest to minus, ale do użytku z urządzeniami przenośnymi, wzrost niskich częstotliwości wręcz przeciwnie, może być przydatny. W każdym razie, łatwiej jest obniżyć częstotliwości basu w oprogramowaniu niż je podnieść. Jak pokazuje praktyka, podbicie częstotliwości basowych jest dość istotne w przypadku zastosowań przenośnych.

Poziom szumów w trybach 24-bitowych dla ESI Dr. DAC nano

ESI/Audiotrak Dr. DAC nano - E-MU 1616m PCI Left Right Moc RMS, dB -101.0 -100.9 Moc RMS, dB (A) -102.5 -102.3 Poziom szczytowy, dB -71.0 -71.6 DC offset, % -0.0 -0.0

Poziom hałasu jest zbliżony do poziomu podanego na tabliczce znamionowej, co oznacza, że osiągnięty został maksymalny potencjał przetwornicy. Spektrum jest całkowicie jasne.

Zniekształcenia harmoniczne + szum (-3dB) ESI/Audiotrak Dr. DAC nano

Poziom zniekształceń harmonicznych dla używanego DAC-a jest nieco wysoki, 0,056% w stosunku do 0,003%. Jednak zniekształcenia zmniejszają się wraz z obniżaniem sygnału. Na podstawie uzyskanych danych można zalecić, aby nie słuchać na maksymalnej głośności. Spektrum testu zniekształceń intermodulacyjnych pokazuje również zniekształcenia harmoniczne. Wartość liczbowa zniekształceń intermodulacyjnych jest w tym przypadku bez znaczenia, ponieważ w obliczeniach uwzględniono wielokrotności tonów o niskiej częstotliwości, a ich udział tylko największych harmonicznych niskiego rzędu wynosi 0,15% z 0,2%. Parametr liczbowy również wygląda gorzej, a ze względu na nierównomierną charakterystykę częstotliwościową, wzrost niskich częstotliwości również sprawia, że wartość liczbowa jest mniej atrakcyjna. Jeśli testujesz na niższym poziomie, prawie wszystkie zniekształcenia są zredukowane i zbliżone do normalnych.

Chciałbym osobno zauważyć, że oprócz liczb pokazujących poziom zniekształceń, należy również wziąć pod uwagę charakter zniekształceń, to jak bardzo są one odczuwalne psychoakustycznie. W tym przypadku widać nieliniowość charakterystyczną dla przeciążenia. Co ważne, jest to charakter zniekształceń charakterystycznych dla głośników, które można zamaskować. Głośniki i słuchawki mają z natury wyższy poziom zniekształceń. Dużo groźniejsze są zniekształcenia o innym charakterze, których nie zamaskuje dalsza ścieżka.

Wyjście słuchawkowe

Wykresy napięcia/mocy zostały wykonane przy poziomie wyjściowym -3dB. Jest to warunek konieczny, jeśli DAC nie jest ultra-niskich zniekształceń. Z tego powodu wykresy napięcia wyjściowego i mocy są nieco niższe niż gdyby sygnał był przyłożony przy 0 dB.

Wyniki testu obciążenie rezystancyjne, om poziom napięcia wyjściowego, V poziom mocy wyjściowej, mW16 0,2 2,524 0,3 3,730 0,4 5,347 0,5 5,3100 0,7 4,9198 0,9 4236 0,9 2,7302 0,9 1,7615 0,9 1,31096 0,9 0,7

Widmo nie zmienia się pod każdym obciążeniem, co sugeruje, że zniekształcenia wzmacniacza słuchawkowego są mniejsze niż przetwornika cyfrowo-analogowego. Poziom mocy wyjściowej jest niski, porównywalny z urządzeniami mobilnymi.

Wyjście cyfrowe

Wyjście cyfrowe daje poprawne sygnały wyjściowe w trybach 44.1, 48 i 96kHz.

ESI/Audiotrak Dr. DAC nano - E-MU 1616m PCI (SPDIF) 44,1/24 48/24 96/24Płaskość charakterystyki częstotliwościowej (zakres 40Hz - 15kHz), dB +0,00, -0,00 +0,00, -0,00 +0,00, -0,00Poziom głośności, dB (A) -143,0 -143,4 -146,4Zakres dynamiki, dB (A) 132,8 133,0 133.1Zniekształcenia harmoniczne, % 0,0000 0,0000 0,0000Zniekształcenia intermodulacyjne + szum, % 0,0002 0,0002 0,0002Zakłócenia kanałowe, dB -143,1 -144,0 -143,9Intermodulacja przy 10 kHz, % 0,0000 0,0000 0,0000

Wyniki testów pokazują, że podbicie niskich częstotliwości następuje w analogowej części toru, ponieważ nie ma żadnych odchyleń w cyfrowej odpowiedzi częstotliwościowej. Zauważalny poziom zniekształceń jako taki jest widoczny dopiero przy maksymalnej głośności.

Należy pamiętać, że specyfikacje techniczne jedynie pośrednio wskazują na możliwą subiektywną jakość dźwięku. Ponadto wiadomo, że każdy odcinek ścieżki ma różne rodzaje zniekształceń, które mogą wskazywać na niewłaściwy tryb pracy. Jeśli chodzi o właściwości techniczne urządzeń wysokiej jakości, ich wydajność musi mieścić się w określonych wartościach. Z tego powodu wybieranie tylko parametrów technicznych bez subiektywnego odsłuchu nie ma sensu. Parametry techniczne pozwalają jedynie na ocenę potencjału urządzenia.

Dźwięk - wrażenia subiektywne Słuchawki

Wybór słuchawek do testu to dość popularne rozpoznawalne modele o różnych czułościach i poziomach impedancji. W przypadku dr DAC nano zastosowano:

  • Sennheiser HD 650 - audiofilskie słuchawki, które można zaliczyć do klasyki.
  • Fostex T50-RP - słuchawki izodynamiczne dość wymagające dla wzmacniacza ze względu na niską czułość.
  • AKG 272 Studio - słuchawki studyjne o neutralnym brzmieniu, niskiej impedancji, średniej czułości.
  • C.E.C. 53HP to słuchawki o niskiej impedancji i wysokiej czułości.
  • Beyerdynamic DT 770 PRO - Słynne słuchawki z podkreślonym basem i wysokimi tonami.
  • Sennheiser PX 100 - Przenośne otwarte słuchawki nauszne o zrównoważonym dźwięku.
  • Sennheiser HD 228 - Przenośne słuchawki zamknięte z podkreślonym basem.
  • Fischer Audio Silver Bullet - najwyższej klasy słuchawki douszne Fischer Audio na rok 2009.
  • Fischer Audio Eterna - słuchawki douszne z podkreślonym basem.

Wzmacniacz słuchawkowy zapewnia wystarczającą rezerwę głośności dla słuchawek o wysokiej czułości. Brak rezerwy głośności można odczuć jedynie z Fostexem T50-RP, Sennheiserem HD 228.

Aby ocenić wpływ podbicia na niskie częstotliwości przeprowadzono eksperyment, poprzez sprzętowy filtr E-MU 1-Band Shelf EQ stłumiono nadmiar niskich częstotliwości. Dzięki temu możliwe było błyskawiczne przełączanie trybów z równomiernym AFC na wyjściu i oryginale.

W przeciwieństwie do kolumn, słuchawki bardziej różnią się basem i podbicie o 3dB nie jest aż tak drastycznie odczuwalne, a jeśli oceniamy jakość dźwięku "karta dźwiękowa + słuchawki" to możemy powiedzieć, że podbicie jest pozytywne dla Bulleta, a zbędne dla Beyerdynamic DT 770 PRO, Sennheiser HD 228, Fischer Audio Eterna. W przypadku AKG 272 Studio, Fostex T50-RP, C.E.C. 53HP różnica nie jest aż tak krytyczna.

Ogólnie jakość dźwięku jest dobra, pogorszenie jest zauważalne tylko przy maksymalnym poziomie wyjściowym, więc lepiej używać tylko z modelami słuchawek o wysokiej czułości. Przy podłączeniu do zewnętrznego wzmacniacza wystarczy stłumić sygnał o około 30%.

Wnioski

Dr.DAC nano nie wymaga żadnych sterowników ani zewnętrznego zasilania i jest bardzo przyjazny dla użytkownika. Wyjście cyfrowe działa jak najbardziej poprawnie. Wyjście analogowe posiada lekkie podbicie basów. Maksymalna jakość dla wyjścia analogowego jest uzyskiwana przy nieco niższej głośności. Urządzenie dobrze współpracuje ze słuchawkami o średniej i wysokiej czułości, ale w przypadku słuchawek o niskiej czułości zalecane jest zastosowanie zewnętrznego, oddzielnego wzmacniacza. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom zmieści się na laptopie.