Wygląd

Cantate to zbalansowany wzmacniacz słuchawkowy z wbudowanym przetwornikiem DAC USB. Najważniejsze cechy to krzyżowy system dźwięku przestrzennego, zrównoważony typ wzmacniacza i stylowe wzornictwo.

Przyjrzyjmy się bliżej odtwarzaczowi Meier Audio Corda Cantate.

Na panelu przednim znajduje się wyłącznik zasilania, gniazdo wyjścia słuchawkowego, przełącznik crossfeed, regulacja głośności i wybór źródła.

Na tylnym panelu znajduje się gniazdo zasilania, wejście USB oraz analogowe wejście stereo.

Specyfikacja SaptateWymiary 23,0 x 19,8 x 8,7cmWaga 2,6kgMożliwość wyboru napięcia 110V i 220VAC PCM2702E Obsługuje USB 32, 44, 48kHz / 16 bit Impedancja wyjściowa 0 Ohm

W zestawie z Meier Audio Corda Cantate znajduje się instrukcja obsługi oraz przewód zasilający.

Zastosowane komponenty i technologia

Komunikacja USB realizowana jest poprzez kontroler PCM2702E.

PCM2702E Kontroler strumieniowego przesyłania dźwięku USB o wysokiej prędkości (12MHz) Rejestruje do 16 bitów i częstotliwości referencyjnej do 48kHz

Dużym plusem jest łatwość podłączenia do komputera bez konieczności stosowania specjalnych sterowników. PCM2702E zajmuje się również konwersją sygnału cyfrowego na analogowy. PCM2702E jest dobrze znany w kręgach audiofilskich, ponieważ poziom jakości dźwięku jest bezpośrednio związany z okablowaniem, zasilaniem i układem.

Nowsze wersje układu opartego na PCM2702 nie oferują już takiego poziomu wydajności. Dla przykładu, PCM2704 ma już wbudowany filtr, co jest dobre dla urządzeń klasy low-end, ale nie dla rozwiązań audiofilskich. PCM2704 ma jednak wyjście SPDIF i w urządzeniach high-endowych służy jedynie jako mostek między wewnętrznym wejściem SPDIF i USB, jak w Stagedacu i Symphony.2. A w takich rozwiązaniach jako DAC-y stosuje się osobne układy.

Na szczególną uwagę zasługuje potencjometr Alps Blue, który zapewnia płynną, wolną od rdzy regulację i dokładne dopasowanie obu kanałów, podczas gdy przy konwencjonalnych regulatorach głośność kanałów ma duży rozrzut i negatywnie wpływa na panoramę.

Pozostałe elementy są tak samo wysokiej klasy, jak szybkie LM6171 w łóżeczku (gdzie użytkownik może je wymienić na inne, ale lepszego op-ampa raczej nie znajdzie). LM334 jest używany jako źródło prądowe, przełączając op-ampy w tryb klasy A. Wzmacniacz buforowy BUF634 firmy Burr-Brown. Wzmacniacz jest aktywnym układem zbalansowanym, ale słuchawki mogą być podłączone jak zwykle, niezbalansowane.

Wygoda użytkowania

Meier Audio Corda Cantate nie wymaga żadnych specjalnych sterowników, instaluje się automatycznie. Urządzenie jest oznaczone w systemie jako "Głośniki USB". W przypadku podłączenia do USB, urządzenie jest tracone przez komputer po odłączeniu. Regulacja głośności jest możliwa za pomocą sterownika przez system. Z tego powodu należy upewnić się, że głośność jest ustawiona na maksimum przy pierwszym podłączeniu, w przeciwnym razie głośność będzie po pierwsze niewystarczająca, a po drugie nie zostanie osiągnięty pełny potencjał DACa.

Praca w systemie jest stabilna, nie wykryto żadnych usterek ani innych niespodzianek.

Praca kierowcy

Diagnostyka RMAA

Urządzenie: głośniki USB (usbaudio.sys)

Urządzenie ma za mało buforów sprzętowych 2D Urządzenie ma za mało buforów sprzętowych 3D EAX 1.0: N/A EAX 2.0: N/A EAX 3.0: N/A EAX 4.0: N/A EAX 5.0: N/A

Rates: dwMinSecondarySampleRate 100 dwMaxSecondarySampleRate 200000

Statystyki wolnych buforów: dwFreeHw3DAllBuffers 0 dwFreeHw3DStaticBuffers 0 dwFreeHw3DStreamingBuffers 0 dwFreeHwMixingAllBuffers 0 dwFreeHwMixingStaticBuffers 0 dwFreeHwMixingStreamingBuffers 0

Statystyki maksymalnych buforów: dwMaxHwMixingAllBuffers 0 dwMaxHwMixingStaticBuffers 0 dwMaxHwMixingStreamingBuffers 0 dwMaxHw3DAllBuffers 0 dwMaxHw3DStaticBuffers 0 dwMaxHw3DStreamingBuffers 0

Misc stats: dwFreeHwMemBytes 0 dwTotalHwMemBytes 0 dwMaxContigFreeHwMemBytes 0 dwUnlockTransferRateHwBuffers 0 dwPlayCpuOverheadSwBuffers 0

Funkcje są standardowe dla nieprofesjonalnej lub niegrającej karty USB.

Dźwięk - wrażenia subiektywne

Cantate były odsłuchiwane razem z Sennheiserem HD 650, Beyerdinamicami DT 880 Pro i DT 990 Pro oraz Fostexem T50RP.

Jakość dźwięku z USB jest dobra i stanowi klasę samą dla siebie. Uważa się, że potencjał został wykorzystany w maksymalnym stopniu w odniesieniu do zastosowanych komponentów. Wzmacniacz ma umiarkowany zapas głośności na wyjściu słuchawkowym, przeznaczony raczej do cichego słuchania. Na przykład, możesz chcieć zwiększyć głośność podczas słuchania rocka lub energicznej muzyki tanecznej, ale przy wyższych poziomach głośności dźwięk staje się niekomfortowy ze względu na zwiększone zniekształcenia. Jednocześnie jest pewna pozytywna cecha, wzmacniacz równie dobrze współpracuje ze wszystkimi słuchawkami, jakość jest stabilna zarówno dla słuchawek niskoimpedancyjnych jak i wysokoimpedancyjnych.

Generalnie Cantate najlepiej nadaje się do słuchawek o wysokiej czułości i niskiej charakterystyce częstotliwościowej, ponieważ takie słuchawki mają ograniczone wychylenie amplitudy dźwięku i nie wymagają dużej mocy wyjściowej ze wzmacniacza.

Crossfeed

Crossfeed jest odpowiedzialny za zwiększenie głośności i panoramy stereo. Efekt jest minimalny i jest to dość subtelny tweak, który najbardziej przydaje się w przypadku słuchawek zamkniętych. W przeciwieństwie do konwencjonalnych przedłużaczy stereo, crossfeed nie wprowadza zniekształceń ani nie degraduje dźwięku. Z perspektywy projektanta, crossfeed zapewnia bardziej komfortowe wrażenia słuchowe, z muzyką odtwarzaną szerzej i dającą bardziej naturalne wrażenie dźwiękowe. Umożliwia to słuchanie przez dłuższy czas bez zmęczenia.

Pomiary obiektywne Charakterystyka amplitudowo-częstotliwościowa

AFC jest standardowe dla tego typu urządzeń, przy najwyższych częstotliwościach roll-off wynosi około 1,5 dB, co jest znacznie mniejszym odchyleniem od AFC w słuchawkach, jak również daje nieco bardziej miękki dźwięk. Zniekształcenia harmoniczne są na poziomie 0,0065%, a szum sygnału wynosi 94,6dB, bardzo blisko teoretycznego maksymalnego poziomu szumu PCM2702 pracującego w trybie 16-bitowym.

Wzmacniacz słuchawkowy

Wykresy przedstawiają trzy krzywe: poziom (zielona linia), przy którym zniekształcenia są bardzo niskie i nie zmieniają się wraz z poziomem sygnału, poziom (pomarańczowa linia), przy którym zniekształcenia wzrastają, ale nie są krytyczne, oraz zależność poziomu sygnału (niebieska linia) od oporności przy niezmienionym położeniu gałki głośności.

Niestety, nie było możliwe dokonanie bezpośredniego pomiaru w zwykły sposób z powodu specyfiki wzmacniacza zbalansowanego z aktywnym uziemieniem. Pomiaru dokonano więc poprzez analizę widma zniekształceń uzyskanych z sygnału nagraniowego z mikrofonu, który z kolei odtwarzał sygnał odtwarzany przez słuchawki podłączone do Cantate.

Skale wykresów są przedstawione w skalach logarytmicznych, ponieważ daje to bliższy obraz tego, jak głośność w SPL będzie się zmieniać w zależności od słuchawek. Dwukrotna zmiana poziomu napięcia odpowiada zmianie ciśnienia akustycznego o 6 dB. Dla porównania z czułością słuchawek, na wykresie 1 V odpowiada 20 dB, więc można odpowiednio oszacować poziom ciśnienia. Na przykład, przy czułości HD 650 wynoszącej 103dB/1V, różnica między 1V a 0,2 wynosi 14dB, więc przy 0,2V poziom ciśnienia wynosi 103-14=89dB SPL.

Tutaj widać, że tryb w którym zniekształcenia są minimalne jest przy 2V i niezależnie od obciążenia. 2V powyżej 0.1V to 26dB, a powyżej 1V to 6dB. W większości przypadków czułość "dużych" słuchawek według naszych pomiarów wynosi 105-115 dB/V, co daje poziom głośności 101-121 dB SPL dla 2V.

Poziom z rosnącymi zniekształceniami pokrywa się z poziomem najczystszego sygnału.

Wykres mocy jest linią opadającą, typową dla wzmacniacza o zerowej impedancji wyjściowej, gdzie maksymalny poziom napięcia jest w zasadzie niezależny od wielkości obciążenia.

Impedancja wyjściowa wzmacniacza wynosi około 0,14 ohm, czyli jest bardzo niska, dzięki czemu charakterystyka amplitudowo-częstotliwościowa słuchawek będzie taka sama jak w przypadku oceny, bez żadnych podbarwień tonalnych.

Osobno opisana jest przewaga wzmacniacza zbalansowanego nad konwencjonalnym. Z technicznego punktu widzenia takie wzmacniacze mają wiele zalet, ale tylko wtedy, gdy nie mamy do czynienia z budżetowym rozwiązaniem. W implementacji niskobudżetowej, ten typ jest dobry dla zwiększenia mocy wyjściowej dla głośników, a w implementacji niskobudżetowej dla słuchawek, jest dobry dla uzyskania niskich zniekształceń. Niebudżetowy charakter jest narzucony przez konieczność dokładnego dopasowania wszystkich komponentów. Zalety wzmacniacza zbalansowanego konstruktor pokazuje przede wszystkim jako najbardziej udane rozwiązanie w odniesieniu do zasilania wzmacniacza, gdzie układy wzmacniacza są usposobione do bardziej stabilnej pracy. Dodatkowo, stopnie wyjściowe wzmacniacza pracują w trybie lekkim, redukując w ten sposób zniekształcenia każdego stopnia.

Należy zrozumieć, że specyfikacje są jedynie pośrednim wskaźnikiem możliwej subiektywnej jakości dźwięku. Ponadto wiadomo, że każdy odcinek ścieżki ma różne rodzaje zniekształceń, które mogą wskazywać na niewłaściwy tryb pracy. Jeśli chodzi o właściwości techniczne urządzeń wysokiej jakości, ich wydajność musi mieścić się w określonych wartościach. Z tego powodu wybieranie tylko parametrów technicznych bez subiektywnego odsłuchu nie ma sensu. Parametry techniczne pozwalają jedynie na ocenę potencjału urządzenia.

Wynik końcowy

Ciekawym rozwiązaniem jest Cantate. W porównaniu z niewielką liczbą konkurentów, użytkownik otrzymuje dość stylowy wzmacniacz, wykonany w autorskiej technologii na wysokiej jakości komponentach, bardzo prosty i łatwy w obsłudze. Unikalny system Crossfeed pozwala na inny sposób odtwarzania muzyki z szerszą sceną, a tym samym wzmocnienie naturalnego odbioru. Wzmacniacz należy zaliczyć do średniej mocy, wystarczającej dla większości słuchawek. Jakość wzmacniacza i zintegrowanego DAC-a jest adekwatna do jego ceny, a dodana funkcjonalność crossfeedu dopełnia Cantate jako miły bonus, bo to nie dwa w jednym, a trzy w jednym.