Jeśli słuchacz ma już wyrobione zdanie na temat analogowego brzmienia i ciągle poszukuje nowych gramofonów, TEAC jest trudny do przeoczenia. Entuzjaści wysokiej jakości dźwięku są w ciągłym poszukiwaniu - gdy tylko gramofon znajdzie się na półce, od razu pojawia się myśl: "a co by było, gdyby...?" i tak w nieskończoność. Trzeba przyznać, że winylowe hobby to całkiem zacne zajęcie, z możliwością rozwoju. Oto recenzja Dr.Head'a dotycząca jednego z flagowych japońskich gramofonów winylowych TEAC TN-5BB.

Krótka historia marki

Firma wyrosła bardzo japońsko, z jednej rodziny. W 1956 roku bracia Katsuma i Tomoma Tani założyli firmę Tokyo Television Acoustic Company, która później została przemianowana na Tokyo Electro Acoustic Company (TEAC). Siedziba firmy mieściła się w powojennym Tokio, które zaledwie dziesięć lat wcześniej (w 1945 roku) zostało doszczętnie zniszczone przez aliantów. Jeden z działów firmy pracował dla wojska i przemysłu lotniczego, skąd przejął zaawansowane technologie.

Marka TEAC stała się dobrze znana w latach 70-tych, jako jeden z najlepszych na świecie producentów sprzętu audio klasy high-end. W tamtych czasach pojęcie Hi-End nie było jeszcze ukształtowane, ale urządzenia TEAC-a można było określić tym mianem. Marka cieszyła się dobrą reputacją dzięki produkcji unikalnych systemów elektromechanicznych, z magnetofonami szpulowymi i kasetowymi szczególnie popularnymi w studiach i do odsłuchu domowego.

TEAC jest zawsze w centrum uwagi, co oznacza, że kiedy słuchacze ponownie zwracają się w stronę dźwięku analogowego, marka wprowadza swoje rozwiązania. Gramofony winylowe japońskiego producenta są jednymi z najbardziej rozpoznawalnych i poszukiwanych na rynku.

Dziś przyglądamy się TEAC TN-5BB, jednemu z flagowych gramofonów tej marki, posiadającemu cechy dziedzictwa kulturowego.

Podstawa i płyta nośna


Chassis gramofonu to wielowarstwowy "tort" wykonany ze sztucznego marmuru o grubości 12mm i ciężkiego podłoża MDF o średnicy 36mm, pokrytego wielowarstwowym lakierem królewskim. Audiofile często oceniają jakość gramofonów i innego sprzętu audio tylko na podstawie jego wagi - gramofon TEAC nie zawiedzie. Górna płyta waży 8,8 kg. Ma to swoje racjonalne uzasadnienie, ponieważ ciężka płyta bazowa dobrze radzi sobie z eliminacją wibracji i sprzężeń. Nie sądzimy, aby gramofon tej klasy był montowany na tej samej półce co kolumny, ale nawet tak niefortunne ustawienie nie będzie miało krytycznego znaczenia.

Zastosowanie dwóch materiałów w podstawie ma również na celu poprawę izolacji wibracji gramofonu. Jego najbardziej wrażliwe części, takie jak ramię tonowe i talerz, są zamontowane na płycie ze sztucznego marmuru, podczas gdy silnik, źródło wibracji, jest zamontowany na podstawie z MDF. Materiały bazowe są amortyzatorami, które poprawiają izolację wibracji i izolują od siebie silnik i ramię gramofonu.

Osobliwością japońskiej mentalności jest ukrywanie przed wzrokiem najbardziej wyszukanych szczegółów. W gramofonie zastosowano okładzinę z tradycyjnego papieru Wasi pomiędzy dwoma talerzami. Jest tak niewidoczna jak na przykład wnętrze kimona, na którym wyhaftowane są piękne wzory z jedwabiu. Oprócz pragmatycznego znaczenia, papier Wasi służy idei ukrytego luksusu - bardzo japońskiego.


Płyta nośna wykonana jest z akrylu o grubości 20mm i waży 1,7kg. Ciężka płyta nośna ma dobry moment bezwładności i jednocześnie skutecznie tłumi drgania, które docierają do niej z zewnątrz. Talerz, podobnie jak płyty poliwinylowe, jest naładowany ujemnie. To nie jest oczywista, ale ważna zaleta - płyta będzie "zbierała" mniej ładunków elektrostatycznych. Płyta winylowa może być umieszczona na gramofonie bez użycia maty tłumiącej, bez ryzyka nieprzyjemnego trzeszczenia wydobywającego się z głośników.

Silnik


Szkoda, że świat nie jest fizycznie idealnym miejscem - można sprawić, że dysk się obraca i pozwolić mu się kręcić, ale nie, potrzebny jest silnik. I jest wiele komplikacji, z których najważniejszą jest wibracja. W pamięci mam reklamę pewnego luksusowego japońskiego samochodu, na masce którego zbudowano piramidę z kieliszków do szampana, a następnie uruchomiono silnik. Jak myślisz, co z tego wynikło? Nic, bo silnik wytwarzał minimalne wibracje, a szyby się nie ruszały. To samo podejście dotyczy TEAC-a TN-5BB. Oczywiście, lepiej nie stawiać na nim wina musującego, ale naprawdę nie czuć w ogóle wibracji. TN-5BB wykorzystuje napęd z płaskim paskiem i przenosi moc silnika DC na zewnętrzną stronę talerza. Za dokładność pomiaru prędkości odpowiada czujnik optyczny (PRS3) zamontowany na spodniej stronie tarczy. Producent zastosował w silniku system Servo System Sensing, aby zapewnić wysoką dokładność prędkości: 33rpm, 45rpm i 78rpm. W czasie odsłuchów kładliśmy na gramofonie zarówno longplaye, jak i czterdziestki - nie zauważyliśmy żadnych chybotów ani szarpnięć. 78 prędkość? W XXI wieku? Może masz w swojej kolekcji rzadkie płyty retro lub nowe wydania, które wymagają 78 rpm.

Tonearm i wkładka

Oczywiście, największe wymagania stawiane są wierności działania ramienia. TEAC współpracował z kultowym producentem SAEC, który projektuje je od ponad 40 lat. Posiada ramię tonowe w kształcie litery S z łożyskiem igiełkowym ze stali nierdzewnej. Ramię tonowe ma regulowaną wysokość i kąt obrotu w pionie (VTA), który może być regulowany w zakresie 6 mm, aby dopasować się do różnych wkładów. Geometria ramienia tonowego jest zgodna z obliczeniami technicznymi amerykańskiego inżyniera H.J. Berwalda i jest rekomendowana przez IEC.


W gramofonie zastosowano funkcję auto-stop z mikroliftem. Za pomocą jednego przycisku można opuścić ramię tonowe i igłę na gramofon. Gdy skończy się strona zapisu, czujnik optyczny jest uruchamiany i igła jest automatycznie podnoszona, aby zapobiec pracy na biegu jałowym. Jeśli użytkownik chce opuścić ramię tonowe ręcznie, lub jeśli na gramofonie zainstalowana jest nietypowa płyta, możliwe jest wyłączenie Autostopu i użycie mikropodnośnika. Okablowanie PC-Triple C japońskiej marki SAEC jest poprowadzone wewnątrz ramienia tonowego i charakteryzuje się wysoką przewodnością. Sygnał z wkładki na pewno nie zgubi się ani nie straci na jakości w drodze do wzmacniacza mocy.


TEAC wyposażył swój nowy gramofon w dobrej jakości głowicę MM. Dla audiofilów i entuzjastów płyt winylowych, Ortofon 2M RED z ruchomymi magnesami jest bardzo pożądany. W pracach nad wkładką 2M RED brało udział duńskie biuro Møller Jensen Design, które ma już na swoim koncie projekty topowych głów MC Jubilee i Kontrapunkt. Rozwiązanie Ortofona pozwala podłączyć TEAC TN-5BB bezpośrednio do domowego systemu i usłyszeć z głośników dźwięk o przyzwoitej jakości. Klasa gramofonu pozwala jednak na zastosowanie droższych wkładek, w tym MC.

Zrównoważona łączność

Producent przywiązał dużą wagę do jakości połączeń - oprócz standardowych RCA na tylnym panelu widzimy wyjście zbalansowane XLR. Połączenie zbalansowane zostało zaadoptowane przez Hi-Fi z profesjonalnego sprzętu. Pozwala to uniknąć przesłuchów i zakłóceń powodowanych przez długie kable w salach koncertowych. W przypadku systemów domowych, połączenie zbalansowane poprawia jakość dźwięku i minimalizuje straty sygnału, aby zapewnić pełne brzmienie winylu. Wyjście XLR wymaga wysokiej klasy zewnętrznego stopnia gramofonowego z takim złączem. Użytkownik będzie mógł zainstalować na gramofonie głowicę MC, która zapewni jeszcze wyższy poziom dźwięku. W tej recenzji przyjrzymy się jednak tylko fabrycznemu wyposażeniu.


Analogowy "manieryzm" dźwięku

Czas podzielić się wrażeniami z odsłuchu TEAC-a TN-5BB. Graliśmy na różnych winylach, żeby poczuć japoński gramofon. Oczywiście, kiedy widzisz nowe Hi-Fi, twoja ręka instynktownie sięga po płytę YELLO lub Pink Floyd, ale my postanowiliśmy pójść "w drugą stronę" i zwróciliśmy się do klasyków z ich złożonym wzorcem dźwięku. Odtworzenie brzmienia orkiestry jest początkowo bardzo trudnym zadaniem, zwłaszcza wiedząc, że nośniki analogowe mają swoją specyfikę. W parze z gramofonem pracował wzmacniacz zintegrowany Rotel RA-1572, który został wybrany ze względu na naturalne brzmienie i dynamikę. Użyliśmy kolumn podłogowych Bowers & Wilkins 603 S2.

Schubert w wykonaniu Filharmoników Wiedeńskich pod batutą Klausa Klaebera to nagranie o dużej skali i złożoności, które może się rozwinąć tylko w systemie wysokiej jakości.


TEAC TN-5BB imponuje przejrzystością brzmienia i oddaniem "dreszczyku" winylu, który tak bardzo kochają miłośnicy analogowego brzmienia. Jednocześnie odtwarzacz demonstruje wielkość sceny dźwiękowej i jej czytelność. Patrząc na całościowy pejzaż dźwiękowy, słuchacz może łatwo zidentyfikować interesującą go miniaturkę. Odtwarzacz pracuje bardzo cicho, co można zauważyć w przejściach między nagraniami. Nie ma tu nawet odrobiny tła czy rezonansu. Płynna praca tylnej płyty sprawia, że ma się wrażenie, jakby unosiła się w powietrzu. Odtwarzacz całkowicie wtapia się w nagranie, aby jak najdokładniej odtworzyć jego niuanse. Oczywiście duży wpływ na wrażenia odsłuchowe ma głowica Ortofona, z którą TEAC TN-5BB jest dostarczany. Jeśli producent zdecydował się na zainstalowanie 2M RED jako wkładki fabrycznej, oznacza to, że uważa ją za optymalną. Zauważ, że możesz pójść znacznie dalej niż zakres 2M jeśli chodzi o wybór pickupów.

Wniosek

TEAC wnosi do stołu ponad pół wieku doświadczenia w dziedzinie audio. Z naszej perspektywy, firmie udało się wyposażyć TN-5BB w wysokiej klasy detale i materiały, które nadały mu wyrafinowany wygląd i nieskazitelną jakość dźwięku. To wizerunek gramofonu, który stał się podręcznikiem japońskiego podejścia do Hi-Fi.

Japońskiego okrętu flagowego można posłuchać w sklepach Dr.Head. Teraz jest to jeszcze łatwiejsze: możesz zarezerwować przesłuchanie z wyprzedzeniem na naszej stronie internetowej, dzięki czemu nie musisz tracić czasu na podłączenie sprzętu.

TEAC TN-5BB

Marka: TEAC

Gwarancja producenta, miesiące: 12

Materiał: MDF, kamień

Dodaj do ulubionych Dla porównania 149&nbsp990&nbspRR. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd